
Scania z silnikiem V8 o mocy 730 KM pracuje w barwach firmy FPHT Wojciech Cieplechowicz od kilku lat. Firma korzysta również z pojazdów z układem napędowym Super.
Dorównać legendzie silnika V8 może tylko napęd, który jest… Super! Firma FPHT Wojciech Cieplechowicz ma bogate doświadczenie z pojazdami Scania i doskonale zna swoją pracę. Świadomie dobiera specyfikację pojazdów do zadań, które nie należą do łatwych. Jej zestawy regularnie pokonują leśne dukty z ciężkim ładunkiem drewna. Liczy się nie tylko moc i moment obrotowy, ale sposób, w jaki przenoszone są na koła, a w tej dziedzinie konstruktorzy układu napędowego Scania Super osiągnęli mistrzostwo.
Drewno na palety
Paradoks jazdy po niestabilnym podłożu polega na tym, że tam gdzie najtrudniej, nierzadko trzeba prowadzić najłagodniej, niemal muskać pedał gazu. A po maksymalne osiągi sięgać tylko w odpowiednich momentach. Prowadząc ciężkie zestawy, takie jakich używa firma Cieplechowicz, kierowcy polegają na swoim doświadczeniu i zaufaniu do układu napędowego Scania.
– Nasza flota liczy 16 pojazdów z czego większość to Scania. Są to głównie ciągniki dłowe z silnikami o mocy od 450 do 730 KM. Mamy też dwa podwozia 6×4 o mocy 660 i 730 KM, które pracują w zestawach z naczepami do transportu drewna – opowiada Michał Popławski, kierowca z firmy Cieplechowicz.

Pojazdy wykorzystywane są do różnych zadań i przewożą nie tylko drewno. W naczepach z ruchomą podłogą transportowane są np. trociny, będące użytecznym produktem ubocznym głównej działalności. Firma Cieplechowicz
zajmuje się bowiem produkcją europalet oraz palet skrzyniowych, tzw. skrzyniopalet, w których przewożone są np. owoce. Samodzielnie pozyskuje materiał. Wycina i wywozi drzewa oraz przeciera drewno, czyli uzyskuje deski, bale, listwy i inne produkty z okrągłych pni.
Sprawdza się najlepiej
– Dobraliśmy dwa auta Scania Super z silnikiem 460 i 500 KM – mówi Michał Popławski.
Kiedy nowy model z napędem Super wchodził na rynek, Scania deklarowała oszczędności na poziomie 8% w porównaniu z poprzednią generacją pojazdów. Wkrótce okazało się, że w jeździe długodystansowej spadek zużycia paliwa może sięgać 12%. Teraz kolejni klienci firmy Scania przekonują się, że oszczędności można wypracować niezależnie od branży, w jakiej się działa.
Pojazdy firmy Cieplechowicz wykonują zadania typowe dla leśnictwa. Muszą przede wszystkim sprostać trudnemu terenowi i dowieźć ładunek do celu. W takich warunkach trudno walczyć o każdą, zaoszczędzoną kroplę paliwa, ale na bezdrożach Scania Super też pokazuje, co potrafi.
– Względem starszych modeli z lat 2014–15 na trasach, które pokonujemy, nowa Scania Super ma zużycie paliwa niższe o 5–6 litrów na 100 km. Scania w naszym transporcie sprawdza się najlepiej – mówi Michał Popławski.
Odpowiedzialność i szyk
Transport drewna to ciężka praca, ale sprawia dużo satysfakcji. Nagrodą jest już samo obcowanie z przyrodą. Las zmienia się wraz z porami roku, pogodą, porą dnia. Aby się nim nacieszyć, warto go znać. Tak samo jest z ciężarówką. Znając jej możliwości, można ze spokojem pokonywać najtrudniejsze szlaki.
– Wjeżdżając do lasu, Scania Super bardzo dobrze radzi sobie w ciężkim terenie. Kierowcy w naszej firmie chwalą ją za elastyczność, precyzję jazdy i łatwe prowadzenie. Dzięki nowej skrzyni, która ma nadbieg, jest dużo ciszej w kabinie i można zaoszczędzić na paliwie – opowiada Michał Popławski. – Z perspektywy kierowcy oceniam ten pojazd bardzo dobrze, ponieważ Scania jest cicha w środku, siedzenia ma bardzo wygodne, a komfortowe, stabilne zawieszenie jest niezwykle przydatne w lesie.
Na kierowcach spoczywa duża odpowiedzialność: za ładunek, za pojazd oraz za inne osoby przebywające w lesie. Wykonując taką pracę, trudno ją kończyć, zatrzaskując po prostu drzwi od kabiny. Kierowcy wkładają w nią serce, co widać po ciężarówkach.
– Dużą wagę przykładamy do wyglądu aut. Nasi kierowcy szczególnie o nie dbają, traktują jak drugi dom. Każda Scania jest wyjątkowo dopasowana do kierowcy, inwestujemy w akcesoria, które podkreślają wygląd. Dzięki modyfi kacjom, które wprowadzamy w naszych samochodach, jesteśmy bardziej rozpoznawalni na drodze.



















