
Na wrześniowych targach MSPO w Kielcach można było zobaczyć najnowsze pojazdy Scania, dostarczane do polskiego wojska.
Scania jest stałym dostawcą sił zbrojnych. W latach 1992–2022 przekazała 7000 pojazdów i ponad 4000 silników do celów obronnych. Oferowane przez firmę produkty są przeznaczone do pracy w najtrudniejszych warunkach i wykorzystywane do transportu żołnierzy, ładunków oraz systemów obronnych. Scania jest ceniona za dobre własności terenowe oraz wysoką niezawodność. Modułowa konstrukcja umożliwia dostosowanie ich do różnorodnych potrzeb nawet tak wymagającego odbiorcy, jakim jest wojsko.
Tegoroczny, XXXII Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach był wyjątkowy. Odbywał się pod znakiem jubileuszu wstąpienia Polski do NATO. Patronem honorowym wydarzenia był Prezydent Andrzej Duda, a partnerem strategicznym Polska Grupa Zbrojeniowa. Ekspozycja Scania witała zwiedzających nieopodal głównego wejścia na targi.
Niepokonany Gryphus
– Wytrzymałe, wysokiej klasy cywilne ciężarówki i silniki Scania można idealnie dopasować do konkretnych potrzeb naszych klientów z branży obronnej. Nasz modułowy i zrównoważony system pozwala na wiele konfiguracji, przy jednoczesnym zapewnieniu ograniczenia liczby części zamiennych, wyposażenia warsztatu, dokumentacji, szkoleń i konserwacji do minimum. Dotyczy to zarówno samochodów ciężarowych, jak i rozwiązań w zakresie zasilania. Wybierając cywilne produkty premium Scania, klienci z branży obronnej inwestują w doskonałe rozwiązania, spełniające długą listę wymagań dla typowych zastosowań obronnych – podkreśla Piotr Korus, kierownik ds. rozwoju sprzedaży Scania Polska S.A.
Przykładem pojazdu doskonale przygotowanego do zadań była zaprezentowana na targach Scania Gryphus R500 B8×8HZ. Pojazd o technicznej masie całkowitej 40 ton został wyposażony w opancerzenie kabiny. Opancerzenie można zamontować lub zdjąć stosownie do bieżących potrzeb. Potrzebna jest w tym celu suwnica, która pozwoli unieść elementy pancerza. Cała operacja przebiega sprawnie i szybko.
Sześciocylindrowy silnik rzędowy osiąga moc 500 KM i współpracuje z 14-biegową, zautomatyzowaną skrzynią Scania GRS905R. Resory paraboliczne i terenowe ogumienie ułatwiają poruszanie się w trudnym terenie. Pojazd ma oświetlenie zgodne ze STANAG – system do jazdy w zaciemnieniu i NOTEK. Może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 1,2 m.
Scania Gryphus przyciągała licznych zwiedzających, zaintrygowanych jej niezwykłym wyglądem oraz szczegółami podwozia i zabudowy.
Szeroko zakrojona modernizacja
Gryphus wystawiany w Kielcach należał do armii holenderskiej. Lecz tuż obok stała cysterna paliwowa Scania CD-10 P460 B6×6HZ z serii przeznaczonej dla wojska polskiego. Nasze siły zbrojne zaopatrują się w te pojazdy w ramach wymiany i modernizacji sprzętu.
Układ napędowy i podwozie cysterny są podobne jak w Gryphusie, choć wystarczający okazał się silnik o mocy 460 KM. Cysterna również ma głębokość brodzenia 1,2 m. Dodatkowo została wyposażona we wciągarkę. Pojazd może pracować jako mobilna stacja paliw. Agregat pompowo-pomiarowy wydaje paliwa płynne z wydajnością do 1000 dm³/min.
Może posłużyć cysternie również do napełnienia własnego zbiornika albo przepompować paliwo pomiędzy dwoma zbiornikami znajdującymi się na zewnątrz. Podwozie i zabudowa są odporne na trudne warunki drogowe i klimatyczne. Wytrzymują temperatury od –30 do 50°C.
Scania pokazała również samo podwozie do zabudowy typu CD-10 P460 B6×6HZ, a także ciężki wóz ratowniczo-gaśniczy Scania P450 B6×6HZ z zabudową spółki Szczęśniak Pojazdy Specjalne. Tego rodzaju samochody pożarnicze mogą być używane między innymi na lotniskach. Zbiornik wody ma pojemność 10 000 l, a środka pianotwórczego 1000 l. Główne działko wodno-pianowe znajdujące się na dachu zabudowy ma wydajność 3800 l/min, działko przy zderzaku natomiast 1600 l/min. Są dwie linie szybkiego natarcia, w tym proszkowa o wydajności 3 kg/s. Miejsce akcji może doświetlić maszt wysuwany na wysokość do 5,1 m.
Więcej niż pojazd
Scania może poszczycić się blisko stuletnią historią wspierania narodów w budowaniu skutecznej obrony. Wzmacnianie zdolności obronnych jest częścią strategii długotrwałego zrównoważonego rozwoju firmy, która polega m.in. na zapewnieniu społeczeństwom bezpieczeństwa i przestrzegania praw człowieka.
Oferta dla przemysłu obronnego obejmuje kompleksowe rozwiązania transportowe: samochody ciężarowe i silniki, opierające się na najwyższej jakości produktach cywilnych Scania oraz dopasowanych do nich usługach.
Silniki przemysłowe i morskie służą m.in. do napędu łodzi patrolowych oraz pojazdów opancerzonych. Dzięki niezawodnej pracy w służbie różnego rodzaju formacji mundurowych zyskały znakomitą renomę. To samo dotyczy pojazdów ciężarowych, wielokrotnie wypróbowanych w najtrudniejszych warunkach.
Scania zaopatruje Siły Zbrojne RP nie tylko w znakomite podwozia, ale również ciężkie ciągniki siodłowe z napędem wszystkich osi. Mogą one współpracować z ciężkimi naczepami niskopodwoziowymi do transportu sprzętu wojskowego, np. najnowszych czołgów K2 o masie 55 ton.
Co ważne, wojsko może korzystać z równie mocnego wsparcia firmy Scania, jak użytkownicy cywilni. Obejmuje ono wysokiej klasy obsługę oraz szkolenia.





