
Betonomieszarka napędzana LNG? Napęd alternatywny nie tylko nie ogranicza możliwości zabudowy, ale wzbogaca pojazd o nowe zalety.
Firma GryfBeton.pl z województwa zachodniopomorskiego odebrała pięć nowych betonomieszarek na podwoziach Scania w 2022 roku. Nie były to jednak typowe pojazdy, spotykane od lat na polskich drogach. W konstrukcji podwozia i układu napędowego wykorzystano innowacyjne rozwiązania z myślą o podniesieniu wydajności oraz ograniczeniu wpływu na środowisko.
Niskoemisyjny do końca
– Firma GryfBeton zajmuje się produkcją betonu towarowego – mówi Stanisław Węcławik, prezes zarządu GryfBeton.pl Sp. z o.o. – Odebraliśmy pięć betonomieszarek napędzanych gazem LNG, co stanowi domknięcie całego
Odebraliśmy pięć betonomieszarek napędzanych gazem LNG, co stanowi domknięcie całego łańcucha produkcyjnego betonu o pojazdy niskoemisyjne. Oznacza to, że dostawa cementu, kruszyw oraz dowóz masy betonowej odbywać się będzie pojazdami przyjaznymi dla środowiska. Jest to krok do transportu zrównoważonego, czyli produkcji betonu ekologicznego od początku do końca – dodaje Stanisław Węcławik.
Skroplony metan (ang. LNG – liquefied natural gas) dodaje do zalet ekologicznych stosunkowo wysoką gęstość energetyczną. Napędzane nim pojazdy na jednym tankowaniu mają zasięg porównywalny z konwencjonalnymi na olej napędowy. Polscy przewoźnicy byli jednymi z pierwszych w Europie, którzy zainwestowali w pojazdy LNG do transportu długodystansowego. Następnie przyszła kolej na następne segmenty rynku.
Przewidywalne warunki
Czas, w jakim gotowa mieszanka betonowa może być przewożona w betonomieszarce, nie tracąc swoich właściwości, zależy od jej konsystencji i składników, a także temperatury mieszanki i temperatury otoczenia. Przy transporcie mieszanek plastycznych i półciekłych zaleca się czas przewozu najwyżej półtorej godziny przy temperaturze otoczenia do 15oC lub pół godziny przy temperaturze do 30oC. Dowóz betonu zalicza się do dostaw „just in time”. Spółka GryfBeton.pl ma we flocie betonomieszarki oraz pompy do betonu. Świadcząc usługi na terenie powiatów szczecińskiego i polickiego może z dużą dokładnością określić długość pokonywanych dobowo tras i oczekiwania, co do zasięgu pojazdu. Są to czynniki, które ułatwiają planowanie transportu, a co za tym idzie wdrożenie alternatywnego napędu.
Firma zdecydowała się na podwozia Scania G 410 XT napędzane 6-cylindrowym, gazowym silnikiem o pojemności 13 l z zapłonem iskrowym. Aby pojazdy miały oczekiwany zasięg i dyspozycyjność, wyposażono je w zbiorniki LNG, pozwalające zgromadzić w danej objętości większą ilość paliwa niż butle CNG zawierające gaz sprężony. Lecz znaczenie miał nie tylko napęd.
– Scania to jeden z pierwszych producentów, który oferuje w betonomieszarce czteroosiowe podwozie typu tridem ze skrętną osią wleczoną – zaznacza Stanisław Węcławik.
Przy konfiguracji napędu 8×4, napędzane są dwie osie z tyłu, za którymi znajduje się wspomniana oś wleczona. Takie rozmieszczenie osi ułatwia pogodzenie wysokiej ładowności betonomieszarki z wymaganiami dotyczącymi maksymalnych nacisków na osie. Ostatnia oś, skrętna i unoszona ma kilka zalet. Ułatwia manewrowanie, a unosząc ją na czas jazdy z pustą „gruszką”, można zmniejszyć opory toczenia, co sprzyja redukcji zużycia paliwa. Ponadto skrętna i unoszona oś spowalnia zużycie opon.
Zadbano również, aby pojazdy były możliwie lekkie. Przy zakładanej długości pokonywanych tras wystarczający okazał się jeden zbiornik LNG, co przyczyniło się do „odchudzenia” podwozia. Natomiast zabudowa dostarczona przez Fabrykę Maszyn Leżajsk została skonstruowana z użyciem stali o wysokiej wytrzymałości oraz aluminium. Jej pojemność wynosi 10 m3. Wybierając spośród dostępnych opcji, firma GryfBeton.pl skonstruowała specjalistyczne pojazdy, które umożliwiają wydajną pracę z poszanowaniem środowiska.
Gryfbeton.pl dysponuje nowymi i nowoczesnymi węzłami betoniarskimi z pełną certyfi kacją Instytutu Materiałów Budowlanych i Technologii Betonu z Warszawy. Produkuje wszystkie klasy betonu, zwykłe, lekkie, ciężkie, SCC, kolorowe, BWW, podwodne – hydrotechniczne, o różnym stopniu wodoszczelności. Wytwarza także mieszankę betonową o szczególnych właściwościach, zaprojektowaną na indywidualne zamówienie. Gryfbeton.pl stosuje szeroką gamę domieszek firmy Atlas oraz MC Bauchemie, które służą do zmiany konsystencji mieszanki, przyśpieszają bądź opóźniają jej proces dojrzewania, a także zwiększają wytrzymałość finalną betonu.




