
Paula Fish jest specjalistą w przewozach w temperaturze kontrolowanej. Do floty firmy dołączyło niedawno 18 ciągników Scania 460R. Zostały wybrane nie tylko z powodu niskiego zużycia paliwa.
Rynek transportowy stawia przed przewoźnikami nowe wyzwania. Liczy się już nie tylko wysoka wydajność pojazdu przy możliwie niskim zużyciu paliwa. Unia Europejska wspiera rozwiązania niskoemisyjne, co znalazło wyraz w opłatach drogowych uzależnionych od emisji dwutlenku węgla przez pojazd. Jako pierwsze tego rodzaju opłaty przyjęły Niemcy, a kolejne państwa dołączają. Narzędziem do wyliczania emisji ciężkich pojazdów użytkowych jest VECTO. Niska emisja przekłada się na niższe opłaty. Bezkonkurencyjne w tej dziedzinie są oczywiście akumulatorowe pojazdy elektryczne, ale w pojazdach z silnikiem Diesla również tkwi spory potencjał, który można wykorzystać. Właśnie tak, jak to robi Scania.
Zielona energia
Paula Fish kładzie duży nacisk na zrównoważony rozwój. To naturalna konsekwencja profilu działalności firmy. Paula Fish jest liderem rynku przetwórstwa rybnego w Europie Środkowej. Jej specjalnością są ryby bałtyckie i łosoś atlantycki. Zapewnia między innymi mrożenie i przechowywanie produktów rybnych w chłodniach, produkuje mączkę i olej rybny oraz transportuje gotowe produkty. Od początku do końca stawia na odpowiedzialne, zielone przetwórstwo bazujące na produktach najwyższej jakości.
Lecz wszystko zaczęło się od transportu. Firma powstała w 1998 roku i na początku nosiła nazwę Paula Trans. Zajmowała się głównie przewozem ryb i ich przetworów. Z czasem biznes rozrósł się o produkcję, chłodzenie, mrożenie i składowanie produktów rybnych. W 2007 roku ruszył zakład przetwórstwa ryb i chłodnia w Słupsku. Był systematycznie rozbudowywany, aż w 2012 roku rozpoczęła się budowa drugiego zakładu. Równolegle firma inwestowała w elektrownie wiatrowe, systematycznie zwiększając produkcję zielonej energii.
Budując flotę, Paula Fish zawsze zwracała uwagę na walory ekologiczne pojazdów. Takie podejście procentuje zwłaszcza teraz, gdy rozwój zrównoważonego transportu przyspiesza. Głównym powodem, dla którego zdecydowaliśmy się na zakup pojazdów marki Scania, są niskie koszty eksploatacji. Mowa tutaj o niskim zużyciu paliwa oraz odpowiedniej klasie VECTO.
Temperatura kontrolowana
Obecnie Paula Fish prowadzi transport na własne potrzeby, zaopatrując swoich klientów, a także na zlecenie partnerów zewnętrznych.
– Zajmujemy się transportem towarów w temperaturze kontrolowanej, składowaniem produktów mrożonych, a także przetwarzaniem ryb. Nasza flota to prawie 200 zestawów, w skład których wchodzą głównie naczepy chłodnie, ale posiadamy również naczepy typu wywrotka oraz cysterna, które również wykorzystujemy do transportu ryb – mówi Paweł Szczurowski, dyrektor transportu Paula Fish.
Najnowsze ciągniki Scania są wyposażone w układ napędowy Super. Mają 13-litrowe, sześciocylindrowe silniki o mocy 460 KM i skrzynie biegów G33. Do wyposażenia należy rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa, chroniących między innymi najsłabszych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych i rowerzystów. Kierowcę wspiera również przewidujący tempomat, który dopasowuje pracę układu napędowego do przebiegu drogi przed pojazdem. Wykorzystuje energię kinetyczną zestawu do oszczędzania paliwa. Stosuje przy tym odpowiednią strategię zmiany biegów oraz jazdę rozpędem na biegu lub z odłączonym napędem przy użyciu funkcji Eco-roll.
Dzięki rozbudowanym systemom wspomagającym jazdę Scania skutecznie oszczędza paliwo. Niektórzy kierowcy mówią pół żartem, pół serio, że wystarczy jej tylko nie przeszkadzać.
Niska emisja, niższe opłaty
Układ napędowy Super wraz z systemami wspomagającymi jazdę i odpowiednią specyfikacją pozwalają pojazdom Scania uzyskiwać bardzo dobre wyniki w klasyfikacji VECTO. Narzędzie to powstało, aby ocena rzeczywistej emisji ciężkich pojazdów użytkowych była bardziej obiektywna. VECTO uwzględnia nie tylko typ silnika, ale też rodzaj pojazdu, techniczną dopuszczalną masę całkowitą, konfigurację napędu oraz zabudowę lub naczepę. Przewiduje pięć modeli eksploatacji, którymi dla pojazdów ciężarowych są: transport długodystansowy, regionalny, miejski, budowlany oraz praca w branży komunalnej.
W praktyce w uzyskaniu dobrego wyniku pomaga wszelkie wyposażenie zmniejszające opory ruchu. Silnik o wysokiej sprawności, skrzynia biegów o małych oporach wewnętrznych, niskie przełożenie mostu sprzyjają redukcji emisji. Tak samo opony o małym oporze toczenia oraz wyposażenie zmniejszające opór aerodynamiczny.
Wynik uzyskany w VECTO decyduje między innymi o klasyfikacji pojazdu w niemieckich opłatach drogowych. Niemcy to duży rynek, a zarazem kraj tranzytowy, kluczowy dla transportu drogowego. Najlepsze pojazdy z silnikiem wysokoprężnym mieszczą się w klasie trzeciej niemieckich opłat – tak jak Scania.
Wszystkie wymiary wydajności
Głównym powodem, dla którego zdecydowaliśmy się na zakup pojazdów marki Scania, są niskie koszty eksploatacji. Mowa tutaj o niskim zużyciu paliwa oraz odpowiedniej klasie VECTO – mówi Paweł Szczurowski.
Niższe opłaty drogowe zwiększają rentowność przewozu. Lecz inwestując w nowe pojazdy Scania, firma Paula Fish skorzystała również z innych narzędzi, które podnoszą wydajność floty.
Nowe pojazdy, które zakupiła Paula Fish, mają pakiety obsługowo-naprawcze. Zapewnia to klientowi pełną przewidywalność kosztów, ponieważ przeglądy i naprawy pojazdów są objęte pakietem – wyjaśnia Krzysztof Gazda, kierownik serwisu Scania Słupsk, w którym nowe pojazdy zostały uroczyście przekazane klientowi.
Paula Fish zadbała, aby pojazdy były niezawodne i dyspozycyjne. Dodając korzyści widoczne w niskim zużyciu paliwa i zredukowanych opłatach drogowych, zbudowała dopasowane do swoich potrzeb rozwiązanie transportowe na miarę XXI wieku.






