Trzy kroki do wydajności

Małgorzata Madejska
Kierownik działu wsparcia sprzedaży usług i rozwiązań komercyjnych Scania Polska S.A.
Podziel się
– Scania jest pionierem w dostarczaniu rozwiązań podnoszących wydajność transportu. Teraz dodajemy do nich cyfrowego trenera dla kierowców – mówi Małgorzata Madejska, kierownik działu wsparcia sprzedaży usług i rozwiązań komercyjnych Scania Polska S.A.
Scania ProDriver to najnowsze narzędzie, które wspiera kierowców w doskonaleniu stylu jazdy. Polska jest jednym z pierwszych krajów, do których zostało wprowadzone pilotażowo. Do oferty usług dołączy już w 2025 roku.
– Aplikacja będzie podpowiadała, w jakim kierunku i w jaki sposób kierowca powinien się doszkolić – wyjaśnia Małgorzata Madejska. – Będzie to czynić w innowacyjny, łatwy do przyswojenia sposób. Jej używanie będzie przypominać grę, w której kierowca będzie mógł rywalizować ze swoimi kolegami. Taka forma treningu może być atrakcyjna zwłaszcza dla młodych kierowców, rozpoczynających przygodę z zawodem.
Swobodna atmosfera, poważne rozmowy
Usługi pozwalają maksymalnie wykorzystać możliwości pojazdu. Ich rola wzrasta w miarę, jak coraz więcej firm jest zainteresowanych nie tylko wydajnością, ale zrównoważonym rozwojem.
– Dział usług i rozwiązań komercyjnych to grupa siedmiu specjalistów, którzy pracują na terenie całej Polski. Ich zadaniem jest wspieranie klientów w optymalizacji i zwiększaniu efektywności flot – mówi Małgorzata Madejska. – Należy pamiętać, że bardziej efektywnie używane pojazdy to nie tylko niższe zużycie paliwa i wyższa dyspozycyjność, ale również redukcja emisji CO₂.
Flota pojazdów Scania objętych systemem telematycznym jest już liczona w setkach tysięcy. Obecnie praktycznie każdy nowy pojazd sprzedawany w Europie ma w standardzie moduł telematyczny. Pozyskane z niego informacje są solidną podstawą do zarządzania flotą i podejmowania decyzji biznesowych.
Przede wszystkim chodzi o wydajność. Jak ją podnieść?
– Można to zrobić w trzech krokach – wyjaśnia specjalistka.
Krok 1 – Telematyka
– Pierwszy i najważniejszy krok to nasze nowoczesne rozwiązania telematyczne. Dają możliwość nie tylko pozycjonowania samochodu w czasie rzeczywistym, ale dostarczają wiedzy na temat stylu jazdy kierowcy i osiągów pojazdu. Informują o średnim spalaniu, o emisji dwutlenku węgla, a także ułatwiają zgłaszanie usterek i planowanie usług serwisowych. Niebagatelnym ułatwieniem jest automatyczne, zdalne pobieranie danych z tachografu i karty kierowcy. Usprawnia administrację i pozwala spełnić wymogi obowiązujących przepisów – wymienia Małgorzata Madejska.
Kierowca ma decydujący wpływ na zużycie paliwa, a tym samym emisję CO₂ przez pojazd. Telematyka dostarcza ważnych informacji dotyczących m.in. intensywności hamowania i rozpędzania czy osiąganej prędkości. Dane te są przejrzyście prezentowane w raportach wskazujących tendencję w danym okresie. Można je w łatwy sposób analizować oraz wyciągać wnioski o podjęciu stosownych działań.
Krok 2 – Szkolenia
Na przykład o wysłaniu kierowcy na szkolenie z ekonomicznej jazdy. Trenerzy Szkoły Jazdy Scania nie uczą wyłącznie tego, jak oszczędzać paliwo. Równie ważne jest połączenie tej wiedzy z umiejętnością maksymalnego wykorzystania zalet układu napędowego.
Nie przypadkiem Scania regularnie zwycięża w teście porównawczym „Green Truck”, gdzie liczy się nie tylko niskie zużycie paliwa, ale możliwie najwyższa prędkość przejazdowa.
– Obecnie Szkoła Jazdy Scania wzbogaciła się o nowe zestawy. Mamy trzy samochody, w tym dwa najnowszej generacji, wyposażone w cyfrową deskę rozdzielczą i komplet systemów bezpieczeństwa wymaganych najnowszymi przepisami. Całkowita masa każdego zestawu wynosi około 34 tony. Są załadowane betonowymi blokami, aby warunki jazdy były jak najbardziej zbliżone do rzeczywistych, występujących w transporcie – opowiada Małgorzata Madejska.
– Uzupełnieniem szkoleń stacjonarnych prowadzonych na naszych zestawach lub pojazdach klientów jest coaching. To forma stałego wsparcia dla kierowcy, która zyskała miano osobistego trenera. Podczas rozmowy telefonicznej trener analizuje styl jazdy kierowcy na podstawie danych z telematyki i podpowiada najlepszą technikę jazdy. Lepsza technika jazdy to nie tylko niższe średnie spalanie, ale także większe bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Krok 3 – Ecolution
Trzeci krok to projekt Ecolution. Kompleksowo łączy optymalnie dobraną specyfikację pojazdu z naszymi usługami cyfrowymi, szkoleniami kierowców oraz dopasowaną obsługą serwisową.
– Projekt Ecolution to usługi indywidualnie dostosowane do specyfiki firmy, pojazdu, pokonywanych tras, których nadrzędnym celem jest osiągnięcie realnych oszczędności w zużyciu paliwa – mówi specjalistka.
– Staramy się poznać firmę, charakter jej działalności, aby cały program jak najlepiej dostosować do jej wymagań oraz umiejętności kierowców.
Projekt Ecolution by Scania istnieje na polskim rynku od ponad 10 lat i stale spotyka się z bardzo dobrym odbiorem polskich firm transportowych.
– Floty uczestniczące w programie Ecolution osiągają zużycie paliwa mniejsze średnio o 2,2 l/100 km w porównaniu z flotami niekorzystającymi z takiego wsparcia, dlatego zainteresowanie programem stale wzrasta.
ProDriver – wejdź na wyższy poziom
Nowa usługa ProDriver jest wyjątkowym dodatkiem do szkoleń. To cyfrowy trener, który towarzyszy kierowcy ciężarówki. Zachęca kierowcę do wypracowania lepszych nawyków za kierownicą, które ograniczają zużycie paliwa.
ProDriver monitoruje styl jazdy kierowcy i w razie potrzeby zaleca odpowiednie szkolenie, które kierowca może odsłuchać w aplikacji, obejrzeć w formie filmu instruktażowego lub przeczytać.
Aplikacja wyznacza zadania, zachęcając do wypróbowania nowych umiejętności i nagradza punktami oraz odznakami prawidłowe ich wykonanie. W ten sposób motywuje kierowcę do doskonalenia stylu jazdy, dając również możliwość porównywania z innymi kierowcami.
Usługa ProDriver pojawi się w aplikacji Driver App, która od dawna cieszy się ogromną popularnością wśród kierowców.
ProDriver to całodobowe wsparcie kierowców, wzbogacające system oceny kierowcy Scania Driver Support o porady, dając szybką możliwość sprawdzenia, jak ich stosowanie przekłada się na wyniki. ProDriver to narzędzie także dla kierowników flot, pozwalające śledzić im proces nauki kierowców, tak aby sami również mogli pomagać, gdy to konieczne.
Sposób prowadzenia pojazdu ma znaczący wpływ na zużycie paliwa, dlatego zmiana nawyków kierowców jest bardzo istotna.
– Celem usługi ProDriver jest właśnie zmiana nawyków za kierownicą w sposób przyjazny dla kierowcy i tym samym ograniczenie zużycia paliwa nawet o 5% – podsumowuje Małgorzata Madejska.



